32. Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych

2 października rozpoczął się 32. Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Zapraszamy na koncerty festiwalowe do sali koncertowej Miasta Ogrodów, Studia Koncertowego Radia Katowice, sali kameralnej NOSPR, Bazyliki o.o. Franciszkanów oraz do ATElier Kultury w Jaworznie. W sali koncertowej 18 października o 18.00 odbędzie się koncert “Magia duetu – Trefon Gmyrek DUO”. Wystąpią: Maria Gmyrek (saksofon) i Wojciech Trefon (harfa). Wstęp wolny!

Zespół ten tworzą absolwenci bielskiej szkoły muzycznej, a obecnie studenci katowickiej Akademii Muzycznej – Maria Gmyrek oraz Wojciech Trefon, którzy od najmłodszych lat dzielą razem scenę. Ten wielokrotnie nagradzany duet harfowo-saksofonowy (sama ta kombinacja instrumentów jest egzotyczna) zaprezentuje dla Państwa repertuar żywiołowy, wśród którego należy wyróżnić kompozycje P. Itturalde, A. Desplata, A. Mozgały oraz P. Schellera. Z kolei obecność w repertuarze opracowań utworów takich kompozytorów jak: M. Ravel, G. Gershwin czy J. Williams świadczy o niezwykłej atrakcyjności przygotowanego dla publiczności programu.

Natomiast 9 października o 18.00 w Studio Koncertowym Radia Katowice Orkiestra Archetti – powiększona do małej obsady symfonicznej – zaprezentuje 3 utwory tzw. „Klasyków wiedeńskich” – J. Haydna oraz W. A. Mozarta. W prezentowanych dziełach usłyszymy jednak, że „klasycyzm” czy też „klasyczność” była stale wypierana przez innowacyjność, zaskakujące pomysły brzmieniowe i melodyczne, w których Haydn był prawdziwym mistrzem. Jego 59 Symfonia A-dur „Ogień” – której tytuł nadano z racji iskrzących i fanfarowych skojarzeń – oraz 83 Symfonia g-moll „Kura” – każdy wszak zauważy „gdaczący” i grzebiący „jak kura pazurem” 2 temat w części pierwszej – to doskonałe przykłady niekończących się fantazji, którymi Haydn raczył swoich słuchaczy – ileż razy oburzonych, co zachwyconych!

Koncert fortepianowy A-dur KV 488 – którego solistą będzie uznany pianista młodego pokolenia, Andrzej Wierciński – to dzieło, które tylko w formie pozostaje klasyczne. Radosna tonacja jest w pierwszej części tylko umownym punktem odniesienia; nie odnajdziemy tu tętniących życiem, energicznych pasaży, a raczej tajemnicze zwroty harmoniczne i melodyczne, by wspomnieć samo zakończenie pierwszego ogniwa. Część druga, to jedno z najbardziej przejmujących w wyrazie arcydzieł, które wyszły spod ręki genialnego Amadeusza – do tego stopnia urzekająca w swym brzmieniu, że część finałowa wydaje się brzmieć na jej tle niemal sztucznie, zupełnie z innej rzeczywistości. To niezwykły paradoks, że mimo upływu lat muzyka Haydna i Mozarta potrafi nas zaskakiwać, choć mamy jednocześnie wrażenie, że jest tak aktualna.

Więcej informacji na stronie https://miasto-ogrodow.eu/strona/32mfmlkm/mid/399?fbclid=IwAR13nKIY4g3xhBmw_DZqeXcgsX2zuhUGYfMdcUm3QdqNpPsG412e6OrmNeM