Koncert Archetti – 10 kwietnia

Szanowni Państwo!

Zapraszamy na kolejny koncert orkiestry kameralnej Archetti, który odbędzie się 10 kwietnia 2022 roku o godzinie 18:00 w Atelier Kultury w Jaworznie przy ul. Mickiewicza 2. Przygotowaliśmy dla Państwa niezwykły program z udziałem solistów – Alicji Molitorys (flet) oraz Małgorzaty Klajn (klawesyn). Orkiestrę poprowadzi Maciej Tomasiewicz. Podczas tego wieczoru usłyszymy pięć niezwykłych kompozycji. Pragniemy przybliżyć sylwetki ich autorów i napisać kilka słów o dziełach.

Jeden z synów Jana Sebastiana Bacha – Carl Philipp Emanuel (ur. 1714, zm. 1788) – był najbardziej „innowacyjnym” członkiem niezwykle utalentowanej muzycznej rodziny. Jego muzyka, w przeciwieństwie do muzyki jego ojca czy mistrza, na który miał na niego ogromny wpływ – Haydna, nie tyle określała epokę, ile ujawniała głęboko osobistą odpowiedź na muzyczne konwencje jego czasów. Stylistycznie odległy od rygorystycznej polifonii ojca, Carl Philipp Emanuel Bach był kimś w rodzaju Prot romantyka. Mroczne, dramatyczne, przypominające improwizacje fragmenty z jego twórczości, które pojawiają się w niektórych utworach Mozarta i Haydna, są częściowo spowodowane jego wpływem. Muzyka Carla Philippa Emanuela Bacha stała się szybko znana w całej Europie. W wykonaniu orkiestry Archetti zabrzmi III Symfonia C-dur na smyczki i basso continuo. Części utworu: 1.Allegro assai 2. Adagio 3. Allegretto.

Twórca setek porywających, ekstrawertycznych dzieł instrumentalnych, włoski kompozytor Antonio Vivaldi, jest powszechnie uznawany za mistrza barokowego koncertu instrumentalnego, który udoskonalił i spopularyzował bardziej niż ktokolwiek z jego współcześnie mu żyjących autorów. Kinetyczne rytmy, płynne melodie, jasne efekty instrumentalne i rozszerzenia techniki instrumentalnej sprawiają, że Vivaldi jest jednym z najprzyjemniejszych w muzyce barokowej. Zmienne tekstury dramatyczne efekty Vivaldiego zapoczątkowały przejście w kierunku tego, co stało się stylem klasycznym. Orkiestra Kameralna Archetti wykona Koncert fletowy ‘La Notte’, co nietypowe dla Vivaldiego, składający się z czterech części, a nie z trzech.

Frederick Delius był angielskim kompozytorem, który stworzył unikalną wersję impresjonistycznego języka muzycznego początku XX wieku. Historia jego kariery jest dość nietypowa. Ojciec kompozytora był właścicielem firmy produkującej wełnę i miał nadzieję, że jego syn będzie kontynuował rodzinny interes. Delius chciał jednak studiować muzykę i chociaż jego ojciec nie aprobował muzyki jako zawodu, nie odradzał muzykowania jako rozrywki. W ten sposób Delius mógł uczyć się gry na skrzypcach i fortepianie. Po ukończeniu szkoły zaczął pracować u ojca w rodzinnej firmie. W 1884 wyjechał z Anglii na Florydę, gdzie pracował na plantacji jako plantator pomarańczy. Tam rozpoczął naukę muzyki u Thomasa Warda, muzyka i nauczyciela z Jacksonville i zaczął utrzymywać się z muzyki. Ostatecznie w  1886 roku, mimo wcześniejszej niechęci, ojciec pomógł mu dostać się studia muzyczne w Niemczech w Konserwatorium Lipskim. Chociaż Delius upierał się później, że podczas pobytu w Lipsku nauczył się bardzo niewiele, to właśnie tam poznał Griega, z którym nawiązał przyjaźń na całe życie. Grieg przekonał ojca Deliusa, aby pozwolił młodzieńcowi zostać kompozytorem, a Delius, przy wsparciu swego wcześniej niechętnego ojca, wkrótce przeniósł się do Paryża i zaczął żyć życiem artysty. Late Swallows, które usłyszymy w wykonaniu orkiestry Archetti jest aranżacją wolnej części jego II Kwartetu smyczkowego autorstwa Erica Fenby’ego.

Krzysztof Meyer (urodzony 11 sierpnia 1943 roku w Krakowie) studiował kompozycję w krakowskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej, początkowo w klasie Stanisława Wiechowicza, a po jego śmierci u Krzysztofa Pendereckiego. Już po trzech latach, w 1965 roku ukończył studia otrzymując dyplom z wyróżnieniem, zaś w roku następnym z takim samym rezultatem ukończył teorię muzyki. Studia w dziedzinie kompozycji i gry na fortepianie uzupełniał w Paryżu pod kierunkiem Nadii Boulanger.  Po ukończeniu studiów podjął działalność pedagogiczną. Nauczał początkowo w Akademii Muzycznej w Krakowie (1966-87), a od 1987 roku jest profesorem kompozycji w Hochschule für Musik w Kolonii. Obok gry na fortepianie i pedagogiki Krzysztof Meyer zajmuje się również pisarstwem muzycznym. Jest autorem monografii Dymitra Szostakowicza, Witolda Lutosławskiego (razem z D. Gwizdalanką), jak również kilkudziesięciu artykułów, głównie poświęconych muzyce współczesnej, a publikowanych w Polsce i za granicą. Krzysztof Meyer należy do grona tych polskich kompozytorów współczesnych, którzy w swej twórczości utrzymują bliską więź  z tradycją. Wyraża się ona doborem specyficznych gatunków muzycznych (jak koncert, sonata, czy kwartet), a także sposobem kształtowania formy według tradycyjnych założeń. Jego Concerto retro, które zostanie wykonane podczas koncertu jest rodzajem stylizacji późnobarokowej muzyki instrumentalnej, przesyconej figuracjami i motoryką.

Henryk Mikołaj Górecki urodził się w 1933 roku w małym miasteczku Czernica na Śląsku. Kształcił się na nauczyciela szkoły podstawowej, a kompozytorem został formalnie dopiero w wieku 22 lat, kiedy rozpoczął naukę w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach. Przez pewien czas studiował w Paryżu i tam zapoznał się z czołówką zachodniej awangardy. Muzyka Góreckiego zawsze była jednak głęboko zakorzeniona w polskich ideałach i niosła w sobie poczucie emocjonalnego wpływu okrucieństw II wojny światowej. Pod koniec lat 70. wpadł w konflikt z władzami, rezygnując ze stanowiska rektora w proteście przeciwko odmowie rządu zezwolenia na przyjazd papieża Jana Pawła II do Katowic. Później skomponował muzykę ku czci rannego działacza NSZZ „Solidarność”. Tym, co dodało jego protestom dodatkowej wagi, było to, że odrzucił zachodni hiper modernizm i stworzył nowy język muzyczny, który bardziej bezpośrednio służył jego ideałom. Na zakończenie swojego pierwszego kwartetu smyczkowego Henryk Górecki postawił krótkie nawiązanie do dźwięcznych triad, mocno przypominających Beethovena. W swoim drugim kwartecie, który nastąpił zaledwie kilka lat później, Górecki oddał mistrzowi bardziej wyraźny hołd. Tytuł II Kwartetu smyczkowego ‘Quasi una Fantasia’ wywodzi się od Beethovena, choć materiał dźwiękowy do niego nie nawiązuje, przynajmniej nie bezpośrednio. Kwartet składa się z czterech części, trwających blisko czterdzieści minut. Każda z nich wyłamuje się ze swojego pierwotnego charakteru lub materiału i zawiera fragmenty, które w taki czy inny sposób odnoszą się do innych.

Bilety na koncert w cenie 40 zł – normalny, 30 zł – ulgowy do nabycia w Atelier Kultury w Jaworznie i przez kupbilecik.pl. Zapraszamy!

Kup bilet!