Koncert Archetti – 13 czerwca

Z ogromną radością zapraszamy na kolejny koncert Orkiestry Kameralnej Archetti w siedzibie Atelier Kultury przy ul. Wiosny Ludów 1. Niezmiernie cieszymy się, że będziemy mogli znowu spotkać się z Państwem na żywo. Zachęcamy do udziału, gdyż program koncertu czerwcowego jest szczególny, a w roli solistów wystąpią wspaniali artyści. Jesteśmy przekonani, że będzie to spotkanie wyjątkowo ciekawe, interesujące i niezapomniane. Na scenie naszego Atelier obok orkiestry pojawi się skrzypek Szymon Krzeszowiec oraz jego niezwykle utalentowane dzieci: skrzypaczka Emilia Krzeszowiec oraz wiolonczelista Filip Krzeszowiec. Za pulpitem dyrygenckim stanie utalentowany dyrygent młodego pokolenia Piotr Wacławik, a koncert poprowadzi znana już jaworznickiej publiczności Alicja Przytuła.

Tego popołudnia usłyszymy pięć kompozycji. Wariacje na temat rokoko to jeden z najpopularniejszych utworów na wiolonczelę i orkiestrę. Czajkowski nigdy nie skomponował koncertu wiolonczelowego, ale napisał ten wyjątkowy utwór na wiolonczelę z akompaniamentem orkiestry. Nazwa „rokoko” odnosi się do stylu, który był popularny pod koniec XVIII wieku w czasach kompozytorów takich jak Wolfgang Amadeusz Mozart. Głównym tematem dzieła jest oryginalny motyw muzyczny Czajkowskiego, zachowany właśnie w stylu rokoko. Wariacje zostały napisane z myślą o Wilhelmie Fitzenhagenie – niemieckim wiolonczeliście mieszkającym w Rosji. Podobnie jak Czajkowski, był on profesorem w Konserwatorium Moskiewskim. Prawykonanie utworu odbyło się w Moskwie 30 listopada 1877 roku. Tym razem usłyszymy to dzieło w wykonaniu Filipa Krzeszowca i orkiestry Archetti.

Pablo de Sarasate (1844-1908 r.), autor kolejnej kompozycji, zasłynął jako wirtuoz skrzypiec i kompozytor. Rozpoczął naukę gry na instrumencie w wieku pięciu lat, pierwszy poważny występ dał w wieku ośmiu lat, a w wieku piętnastu lat rozpoczął trasy koncertowe, które uczyniły go sławnym na całym świecie. Jego gra była szczególnie podziwiana za słodycz i czystość brzmienia, doskonałą intonację i nieskazitelną technikę, która wydawała się przychodzić bez wysiłku. Wielu wybitnych kompozytorów tworzyło dla niego, w tym Camille Saint-Saëns, Max Bruch, Édouard Lalo i Antonín Dvořák. Sarasate znany jest również jako kompozytor wirtuozowskiej muzyki skrzypcowej, a przykładem tego typu dzieła jest kolejny punkt programu – Melodie cygańskie, które usłyszymy w wykonaniu Emilii Krzeszowiec.

Następnym utworem czerwcowego koncertu będzie Salut d’Amour op. 12 Edwarda Elgara – jednej z najwybitniejszych postaci muzycznych swoich czasów. Jego kompozycje były nagrywane niezliczoną ilość razy, a wiele z nich stało się ostoją klasycznego repertuaru na całym świecie. Salut d’Amour został skomponowany przez Edwarda Elgara w 1888 roku, pierwotnie był napisany na skrzypce i fortepian. Powstał w czasach, w których kompozytor był już związany ze swoją przyszłą żoną Caroline Alice Roberts. Nazwał swój utwór „Liebesgruss” (z niem. „Pozdrowienie Miłości” – ze względu na płynną znajomość języka niemieckiego przez pannę Roberts) i był to prezent zaręczynowy dla jego ukochanej. Ten piękny utwór zaprezentuje Państwu trzech solistów tego koncertu: Emilia, Filip i Szymon Krzeszowiec.

Wariacje na temat Czajkowskiego op. 35a jest utworem na orkiestrę smyczkową Antona Areńskiego (1861-1906) i jedną z najpopularniejszych jego kompozycji. Został napisany w 1894 roku, rok po śmierci Piotra Czajkowskiego, w hołdzie dla tego kompozytora. Utwór opiera się na temacie piosenki „Legenda”, piątej z Szesnastu pieśni dziecięcych op. 54 Czajkowskiego. W utworze wybrzmiewają także motywy wolnej części II kwartetu smyczkowego Areńskiego, który po pierwszym wykonaniu tegoż kwartetu zaaranżował ją jako osobny utwór na orkiestrę smyczkową. W tej formie zostanie wykonany przez Orkiestrę Kameralną Archetti.

Sergiusz Prokofiew – jeden z najważniejszych kompozytorów XX w. – współtworzył kilka nurtów modernizmu, w tym neoklasycyzm (jest uważany za jego twórcę), zachowując przy tym oryginalność swojego indywidualnego stylu. Jest autorem szerokiego i różnorodnego repertuaru, obejmującego większość klasycznych form i gatunków. W wykonaniu orkiestry Archetti usłyszymy Andante na smyczki, którego geneza powstania jest dość nietypowa i przypomina nieco historię powstania dzieła Areńskiego. W 1931 r. Prokofiew skomponował swój I kwartet smyczkowy op. 50, którego charakterystyczną i niezwykłą cechą był finał utrzymany w tempie wolnym, bardzo intensywny w emocjach i pełen zamaszystych melodii. Twórca na tyle upodobał sobie tę część, że stworzył później jej dwie transkrypcje – na fortepian op. 52 i na orkiestrę smyczkową op. 50a.

Bilety na najbliższy koncert można nabyć w siedzibie przy ul. A. Mickiewicza 2 oraz przy ul. Wiosny Ludów 1 (w dniu koncertu), a także przez aplikację „kup bilecik”.